Mooie reacties op ‘In het licht’ in de pers!
“Dat kunst en cultuur je leven verrijken, daar twijfelen weinigen aan. Maar moet je daarvoor perse concertzalen en musea bezoeken? Schrijver en kunstenaar Ilona Verhoeven behoort tot de mensen die overal de poëzie van het leven weten te vinden. Dat blijkt opnieuw uit haar nieuwste bundel In het licht, die voor een belangrijk deel is opgebouwd uit de resultaten van ‘close looking’ naar oude foto’s, die ze opduikt in afgedankte familiealbums, gevonden op rommelmarkten en in kleine antiquariaten. Nauwgezet naar foto’s kijken en dan schrijven over wat je kunt opmaken uit soms futiele details, is zeker geen exclusief terrein van Hans Aarsman in de Volkskrant, al heeft die er natuurlijk wel het grootste podium voor. Ilona Verhoeven, die uit eerder werk, zoals de bundels Voor de eerlijke vinder en Fiets onder de waterspiegel, al naar voren kwam als een speelse geest, heeft een voorkeur voor op het eerste gezicht tamelijk onbeduidende foto’s die er al een leven op hebben zitten. Het zijn meer kiekjes, soms vergeeld, ‘gebroken’ of ouderwets gekarteld. Ze vertellen het verhaal van een voorbije tijd, maar nu in de aandachtige woorden van Verhoeven. (…)” André Keikes, Tzum
“(…) Met het beeld op een foto als vertrekpunt verkent zij het alledaagse leven op poëtische wijze en geeft daarin blijk van een grote belezenheid en oog voor het kunstzinnige in gewone voorvallen. Haar aandacht voor detail is treffend en intelligent en opent een nieuwe kijk op de werkelijkheid voor de lezer. De 47 verhalen zijn soms speels, dan weer filosofisch, of ze geven een beschrijving van de afbeelding gekoppeld aan een herinnering, maar ze worden nergens zwaar. De onderwerpen variëren van graffiti tot de kerstman, van de badkamer van Kandinsky tot het meeliften achterop de fiets: ze vormen een breed scala waarin de originele kijk van de auteur goed tot zijn recht komt. Met zwart-wit- en kleurenfoto’s. Mooie bundel die de lezer aanzet tot nadenken.”
Hetty Marzak, NBD Biblion
“(…) Haar vondsten inspireren haar tot fantasievolle gedachtesprongen, verhalen en beschouwingen waarin ze stilstaat bij alledaagse, nauwelijks opgemerkte zaken. Dat levert een verrassend geheel op (…). Ook in In het licht is weer een boeiend samenspel te vinden tussen foto’s en poëtische, soms wat filosofische verhalen, geschreven in een aansprekend proza. (…)
Treffend is bijvoorbeeld haar observatie bij een foto van een ontwortelde boom na een storm: ‘De ravage was groot en toonde het defnitieve dat je ziet als iets niet te redden is’. En haar beschrijving van de beroemde fotograaf Martin Parr, die zo onopvallend mogelijk foto’s maakt tijdens de opening van de Dokumenta in Kassel – ‘als een soort potloodventer’ besluipt hij de mensen, ‘alsof hij op pantoffels liep’ – doet de lezer breed glimlachen.(…).”
Martje Breedt Bruyn, Argus